Minu jaoks oli Ukuaru seni seondunud filmiga, milles peaosa
mängis Elle Kull ja millest on meelde jäänud eide lause „Sure ära, kui enam ei jaksa“. Nüüd aga taasilmus LP sarjas
Aegumatud armastuslood filmi aluseks olev romaan. Ja mulle meeldis see raamat
väga. Selles on palju rohkem kui alguses arvata võis.
Raamatut lugedes avastasin, et filmi aluseks olev lugu on
ainult romaani esimene osa. Romaan on hoopis kaheosaline. Iseenesest võib
vabalt olla tegemist kahe eraldi seisva romaaniga, kuid siiski on mõlema osa
vahel tugev seos ja side.
Laias laastus on Ukuaru lugu eesti naisest ja tema valikutest
kui ka valikute puudumisest, südame hääle järgimisest ja mitte järgmisest,
poegadest ja tütardest, emade ja tütarde suhtest. Kuid kõige rohkem on Ukuaru
lugu armastusest nii enda, teiste inimeste kui looduse vastu.
Romaani esimene osa pühendub Minnale, vaesele metsatöölise
tütrele. Tüdrukule ei anta lootust. Tema ema on pühendunud pimesi oma poja
poputamisele ning tütre vajadused on teise järgulised. Pojale antakse võimalus
õppida linnas koolis, tütar peab isaga metsas puid laasima ja ainult unistama
kergemast elust linnas, kuhu viivad rongid. Paraku püütakse tütar siiski
elujärjele seada, andes ta naiseks rikkale taluperemehele. Minna ongi peaaegu
minemas, kuid südamehääl ei luba ja halb eelaimdus ei lase. Süda kisub hoopis
vaese metsavahi poja poole, kes on pigem looja, muusik (ürgne
pärismaalase hing?), luuser ja joodik. Esialgu tundub selline valik arusaamatu, kuid loo edenedes
annab aimu südamehääle järgmise tarkus. Kuigi Minna tugeva eesti naisena
alustab oma elu loodrist mehega praktiliselt nullist, suudab ta oma kodu -
Ukuaru metsavahi talu üles töötada. Töö kõrvalt sünnivad lapsed ja areneb
elujärg. Justkui Minna valikute õigustuseks on toodud sisse paralleel pepsi
naabritüdruku abielust Minna põlatud rikka taluperemehega. Ei anna see peremees
oma naisele rahu, nõudes, et see sünnitaks talle pärija, poja. Paraku ei kanna
ta ootused vilja ja praktiliselt tapab ta oma nõudmisega oma naise. Minna
nähes, milline elu oleks teda oodanud, ei kahetse ta põrmugi oma valikuid. Sest
tal on oma metsavahi koht ja tegemised ja armastatud ludrist mees. See armastus
hoiabki Minna elus. Eriti hästi väljendub see esimese osa lõpus kui Minna saab
teada, et Aksel on suure sõja alguses metsas tapetud (surma asjaolud jäävad
veidi segaseks). Peale mehe surmateate saamist muutub Minna jõuetuks. Sama oli
juhtunud ka tema emaga, kui Minna isa suri. Minna ema jäi praktiliselt
voodihaigeks ja jalutuks. Kuid lastelaste tulekul võttis jalad alla. Armastus
lastelaste vastu andis põhjuse taas jalule tõusta. Sama on ka Minnaga, nähes
unes oma kallist meest, kes ütleb talle: „Säh! Siin on Sulle haod, küta lastele
tuba soojaks ja ära ulu!“. Minna tõuseb jalule ja hakkab taas tegutsema. Ta teab, et tal on armastus ja mets.
Minna ja Aksli suhtesse toobki selgust lugu
allikast. Ukuaru metsas on salapärane allikas. Kui sinna allikasse vaadata,
siis näeb, mida vaataja on oma elus valesti teinud. Minna ja Aksel vaatavad ka
allikasse. Selles allikasse vaatamise loos selgub midagi kardinaalsemat kui
lihtsalt tõe otsimine. Minna mõtleb ja ütleb allikasse vaadates mõttes Akslile:
„Ei, mina ei ole elus kõike õigesti
teinud. Mu suur süda pole mind lasknud igakord seda teha, mis oleks olnud õige.
Aga allikasse pole mul siiski vaja astuda – ma tean niigi, mis olen tegemata
jätnud, mis valesti teinud. Ja kõigepealt tean ma nüüd selgesti, et sina, mu
kallis, pole mulle üksnes mees, vaid ka laps, keda on vaja parajalt hellitada
ja parajalt nuhelda. Ja pane tähele – siin, Ukuarul oled sa mul peos, siin
hakkad sa mult saama hirmu ja armu nii, nagu sa neid teenid. Sa ise oled süüdi,
et lasksid mind surra ja teistsugusena sündida. Sa ise kõigepealt…“
Selles mõttekäigus avaldub Minna, kui ürgse eesti naise
sitkus. Ta ei allu ega järgne pimesi oma mehele, vaid allutab vaikselt
armastuse ja hirmuga ta omale.
Romaani teine osa keskendub ühe teise naise loole. Kaili,
õpetajast üksikema palavalt armastatud tütar, satub oma mehega Ukuarule. Seal
selgub, et Kaili on eneseteadmata Ukuaruga juba seotud. Nimelt tema noorpõlve
armastus on Ukuaru Minna kasulaps Heino. Samas Heino isa on Minna poolt ära
põlatud taluperemehe poeg esimest abielust. Samuti armub Kaili Minna ja Aksli
poega Ennu. Kaili lugu ongi hulknurkne armastuslugu. Kui Minnal oli valida
südamehääle või rikkuse vahel, siis Kaili valikud on segasemad. Kaili ei saagi
aru, kelle poole ta süda kutsub? Kas turvalise Arrase poole, kellega ta on
abielus? Või hoopis Heino poole, kelle juures jällegi häirib Kailit pidev
planeerimine ja spontaansuse puudus. Või hoopis Ennu poole, kes ongi spontaane
ja loominguline. Valikute rohkus teeb pidetuks. Kaili igatseb oma metsa.
Mets ongi läbivalt romaani üks peategelastest. Mets on jumal,
keda vihata ja keda armastada. Mets on see, kes annab ja see, kes võtab. Metsa
kirjelduste kaudu antakse edasi elu järjepidevust. Esimeses osas leiab ja
kaotab Minna oma suure armastuse metsas. Teises osas igatseb Kaili oma metsa,
et saaks istutada oma metsa, mis kestaks inimpõlvi. Kaili igatses valitseda
metsa. Minna armastas metsa, aga ta ei soovinud seda omada. Minna oli osa
metsast ja mets Minnast. Minna ei valinud metsa, vaid mets valis Minna.
Võib-olla selles seisneski Minna õnne ja Kaili õnnetuse vahe. Kaili tahtis oma
elu kontrollida, kuid Minna usaldas elu.
Kaili ei oska armastada. Ta ootab, et teda armastataks,
saamata aru, et esmalt on vaja armastada iseennast ja hoolida endast. Romaani
lõpus jõuab Kaili selles siiski selgusele. Pöördudes tagasi oma mehega oma
lapse juurde oma koju tõdeb Kaili: Keda
ma pidin süüdistama, Minnat, Arrast või iseennast? Seda, mis kaugel toimub, me
näeme, aga seda, mis me oma värava all juhtub, me ei märka.
Kui inimene torkab
seemne või puutaime mulda, ei tohi ta ennast unustada ega hooletusse jääda. Ta
peab olema valvel, et kaitsta oma puud, et kaitsta seda aasta, kaks, kolm,
kümme, mitukümmend aastat. Ta peab teadma, et ta puul on palju vaenlasi, selle
võib tappa põud, vesi, külm, torm või tuli, mõni loom, putukas või seen… Selle võib
tappa inimene.
Kõige suurem tapja ongi
vist inimene, mitte üksnes säärane pooltotakas vanaeit, kes oli minu
kuusetaimed üles kiskunud ja lehmadel ära tallata lasknud, vaid mõnigi kord ka
täiesti terve mõistusega inimene, kes peab end looduse valitsejaks. Inimene ei
mõtle alati, et puu kasvab aeglasemalt kui tema ja sellepärast on ta pühadus.
Oma hävitatud tööd
nähes tundsin meelehärmi ja kurbust, aga sealsamas andsin tõotuse: „Ma külvan
uuesti. Ma istutan uuesti. Ja olen valvsam. Minu mets peab hakkama kasvama.“
Ukuaru ongi lugu eestlase ürgsest armastusest ja usaldusest
enda ja metsa vastu. Kuigi romaani tegevustik on rüütatud nõukogude ajale
kohaselt sotsiaalrealismi võtmesse, kannab see siiski edasi ürgset metsakutset.
See on justkui proloog Valdur Mikita lugudele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar